A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Alla (även de som börjar med å, ä och ö.)

R (6/10).
(Tobias Lindholm & Michael Noer, Danmark, 2010. IMDb.)
Jag och Hanna gick och såg vinnarfilmen på Göteborgs Filmfestival, R. Den handlar om Rune, som åker in i finkan och här får spela efter de hårda regler som lyder. En bra vändning efter två tredjedelar höjde den, men nån vinnare tycker jag inte den var. Jobbigt ljudarbete också, det blev för mycket mörk stämningsmusik, så mycket att jag störde mig på vad de försökte uppnå. Lyssna på lite mer Lynch, gubbar...

Råttatouille (6/10).
(Ratatouille, Brad Bird & Jan Pinkava, USA, 2007. IMDb.)
Skön rulle om en råtta som har ett välutvecklat luktsinne likt mannen i Parfymen. Det tar honom till Paris där han hittar ett kök att experimentera i.

Råttfångaren (4/10).
(Ratcatcher, Lynne Ramsay, England / Frankrike, 1999. IMDb.)
Ingen höjdarrulle, händer inte så mycket, det är felet med filmen, skådespeleriet, regin eller kameraarbetet är det inget fel på och det är stundtals vackert faktiskt (Figge tyckte ironiskt detta i slutet när han blev förbannad för att han hyrt en så kass film) men så var det faktiskt. Men för att vara en ganska ytlig film så var den inte särskilt bra. Till exempel Luc Bessons filmer brukar ju klara sig undan och vara mycket underhållande att se på utan att ha något riktigt budskap. Att titta på sopor som underhållning är ingen hit..

Rädsla urholkar själen (6/10).
(Angst essen Seele auf, Rainer Werner Fassbinder, Tyskland, 1974. IMDb.)
Bra, men inte så mycket mer. Dock kul med den här bildrutan.

Röd Drake (6/10).
(Red Dragon, Brett Ratner, USA, 2002. IMDb.)
En juste thriller, överlag välspelad, speciellt Emily Watson, som nog är min favoritaktris. Och ja, hon är bättre än Philip Seymour Hoffman. I alla fall i denna.. Hm, ja, hon är bättre än honom i P-D L också, förvisso.. Jaja, damn it, jag har väl en ny favorit. ;)

Rösten från Andra Sidan (8/10).
(Don't Look Now, Nicolas Roeg, England / Italien, 1973. IMDb.)
En underbar spöklik historia. Ett par förlorar sin dotter i en drunkningsolycka och flyttar senare till Venedig där dottern spökar. Det som gör denna film så mycket bättre än de flesta psykologiska thrillers är hur alldagliga paret är. Jag gillade den skarpt och slutet är så sjukt bra! Kuriosa: Jag köpte denna på Fopp! i London för en månad sedan och den visade sig inte ha engelsk text (det är väl därför man köper DVDer?), men så visades den på TV häromveckan, men jag hela blev tyvärr inte inspelad, men jag fick i vart fall en timme som jag kunde förstå helt. Märkligt är att de på DVDn inte ens textat de partier som är på italienska! Dåligt. Och varför behöver jag text kanske du undrar, så beror det på att det är väldigt dåligt ljud på vissa filmer från förr. Så även denna. En annan rolig grej jag har hittat om Nicolas Roeg är att han har gjort några filmer som heter Bad Timing, Eureka och Insignificance. Känner ni igen de titlarna? Om Jim O'Rourke fortsätter döpa sina album efter Roegs filmer kommer nästa heta Castaway. Den ser jag fram emot. Skulle gärna se de här andra filmerna, jag har nämligen bara sett en annan Roeg-film, The Man Who Fell to Earth där Bowie spelar en utomjording, fin rulle det där. Off-topic-bob!

Rabbit á la Berlin (6/10).
(Królik po berlinsku, Bartosz Konopka, Tyskland / Polen, 2009. IMDb. KG.)
En annorlunda vinkel av Berlinmuren, den genom alla de kaniner som bosatte sig i ingenmanslandet mellan murarna. Jag gillar den, men jag håller inte med om att vi fick 13 minuter extra göttigt som Doc Lounge uttryckte det, den mår nog bättre utan dessa minuter.

Rabbit Hole (8/10).
(John Cameron Mitchell, USA, 2010. IMDb.)
John Cameron Mitchells förra film Short Bus började med en kille som sög av sig själv, denna börjar med att Nicole Kidman sätter blommor i en rabatt. Detta är nåt helt annat, och jag trodde ju att Rabbit Hole var nåt snuskigt. Så kanske det var trots allt? Det här är i vart fall en rulle om ett pars sorg efter ett förlorat barn. Jag tyckte mycket om den och jag tror jag aldrig varit tårögd när en man kramar en hund tidigare. Bra så.

Rachel Getting Married (7/10).
(Jonathan Demme, USA, 2008. IMDb.)
Jag har haft den här liggande på min hårddisk riktigt länge. Jag glömde av varför jag laddat ner den och kom inte ihåg mer än att Anne Hathaway var med. När jag sedan ser att det är Jonathan Demme som regisserat vet man lite mer om vad som komma skall. Det är ett oerhört realistiskt verk om en tjej som kommer ut från rehab rätt in i sin systers bröllop och med det in i sin familjs alla problem. Eller egentligen är det bara hon som har problem, alla andra är helt underbara människor. Men det är vackert, sorgligt och helt suveränt levererat.

Rage (6/10).
(Sally Potter, England / USA, 2009. IMDb. KG.)
Experimentiell sak där blue screens ändrar färg och den unge studenten "Michelangelo" låter människor runt ett modehus berätta vad som sker runt cat walk:en.

Raggargänget (3/10).
(Ragnar Frisk, Sverige, 1962. IMDb.)
Ernst-Hugo Järegård slår tjejer på käften och beter sig allmänt illa i den här kultrullen. Kul att se gammal, dekad film!

Raising Victor Vargas (4/10).
(Peter Sollett, USA / Frankrike, 2002. IMDb.)
Ganska tråkig film om en kille som försöker få den mest åtråvärda bruden i området, och samtidigt komma undan med sådana promiskuösa aktiviteter från sin mormor. Godkänt.

Raja hindustani (5/10).
(Dharmesh Darshan , Indien, 1996. IMDb.)
En enkel historia där en tjej från en rik familj i Bombay beger sig till byn där hennes mor, som dog vid hennes födsel, för att leta reda på sina rötter, men faller istället för en taxichaufför. Jag var bra mycket mer tolerant mot musikalnumren här än jag är mot dem i vanliga musikaler, ty här fick det historien att gå framåt, normalt känns det som musikalnummer bara handlar om ett ögonblick - här händer det faktiskt saker medan de sjunger. Vidare var Johnny Lever (!) jävligt rolig som den dansante Balvant Singh. Vi såg en kortare variant än de de andra kommer se på filmvetenskapen idag, men det känns inte som vi missade så mycket, förutom möjligtvis mer dans av denne sistnämnde! ;)

Randy evaluates Sweden (5/10).
(Ahang Bashi & Mattias Olsson, Sverige, 2010.)
En halvdan dokumentär av Mattias Olsson och Ahang Bashi (som tidigare gjorde den fina Paradiset häromåret, se den istället) där en halvdan Brooklyn-musiker beger sig till Sverige för att ta reda på vad Sverige är. Han hamnar i Borlänge och får känna på den svenska kylan. De enda han får kontakt med är iraniern (tror jag han var) som har en mattbutik och den lille killen från Bangladesh som jobbar i korvkiosken. Det är en rätt sorglig bild av Sverige, men han får en till när han återkommer på sommaren. Jää jää, tiden gick i vart fall förbi.

Rashômon (9/10).
(Akira Kurosawa, Japan, 1950. IMDb.)
En höjdarrulle, som helt klart inte skulle funkat lika bra hemma i sängen som den gjorde på Draken. Eftersom historien utspelar sig i skogen och filmen är svart-vit skulle det bli svårt att se allt hemma på den kassa tvn med kassa ögon. Hur som helst är det en film om en samuraj som våldtar en kvinna och mördar hennes man och vi får höra flera olika versioner av händelsen. En av dem är den döde mannen som pratar genom ett medium, just den scenen är näst intill teatrisk. Dessutom var det lite givet att det skulle sluta regna, men det gör ju inte så mycket.. Fenomenalt foto, bra manus och bra skådespel. Super.

Ray (8/10).
(Taylor Hackford, USA, 2004. IMDb.)
Jamie Foxx är suverän som Ray Charles. Jag kom på att jag hade ju missat denna rulle när jag hörde Hot Chips DJ Kicks där de hade med Messin' Around som sista låt. Fin film, kunde dock varit en halvtimme kortare, men det är ju kutym i Hollywood för tillfället...

Reach the Rock (6/10).
(William Ryan, USA, 1998. IMDb.)
Lattjo film där en kille hamnar i finkan för att slagit sönder en ruta för att använda fläkten innanför. Resten av natten gisslar han de stackars poliserna med att ta sig ut ur cellen och hitta på hyss medan de tror han sitter inne. Kul och helt ok. Bra dialog - dock var jag aldrig så förälskad i John Hughes.

Reality Bites (8/10).
(Ben Stiller, USA, 1994. IMDb.)
Det här är odds: I cirka tre år har jag velat se den här filmen, och nu beställde jag den på import-dvd för 180 spänn. Nästa torsdag visar TV3 den. De har fan inte visat den på ett bra jävla tag, jag har för mig att jag missade den för två år sedan eller nåt..

Jaja, det är en jävla bra film, tyckte då jag. Ben Stiller och Ethan Hawke är suveräna, Winona Ryder spelar över lite mycket ibland, men det passar ganska bra in. Lite irriterande ibland, men ingen fara. Filmen har ett skönt manus och sköna karaktärer, en skön film helt enkelt. Och scenen innan slutet borde varit slutet, jag kände lite samma känsla som Magnolia-slutet, men inte lika bra. Sedan visade sig det inte vara slutet, det var inte bra och det som var efter var bara dumt, det som var efter det dumma var dock ganska skoj. Cred för att Ethan Hawke gör en cover på Violent Femmes Add it up. I like that track. ;)

Rebecca (8/10).
(Alfred Hitchcock, USA, 1940. IMDb.)
Suverän film om en rik man som förälskar sig i en ung kvinna och hur hans döda ex-fru spökar i faggorna på den stora herrgården. Det är i början lite segt, men mot slutet blir det en mycket spännande, och listig historia.

Rebels of the Neon God (6/10).
(Ch'ing shaonien na cha, Tsai Ming-liang, Taiwan, 1992. IMDb.)
En högst märklig film, man hajar inte vad som vill sägas. I alla fall inte jag. Men samtidigt är den intressant, många konstiga saker som pågår. Jag gillar den även om jag inte förstår den till fullo.. Dock är musiken nåt av det värsta jag hört. Någon klok människa måste ha påpekat detta för Tsai Ming-liang, till den grad att han tog åt sig kritiken och skippade helt musik i Vad är klockan i Paris?

Reclaim your brain (8/10).
(Free Rainer, Hans Weingartner, Tyskland/österrike, 2007. IMDb.)
En härlig film om en tv-producent som skapat massa dokusåpor och dolda-kamera-program som lett till en kvinnas förlust. De slår sina kloka huvuden ihop och börjar manipulera tittarsiffrorna så att det bara visas massa Fassbinder (Tysklands Bergman), dokumentärer samt Weingartners egna film De feta åren är förbi (som jag nu genast ska se!). Jag gillade den skarpt. Hoppas den får svensk distribution.Plus i kanten för första gången jag hörde Adem och Beulah i en film. Beulah! :)

Red Road (7/10).
(Andrea Arnold, England / Danmark, 2006. IMDb.)
En ytterst modern film. En tjej jobbar med att sitta på polisstationen och övervaka all kameraövervakning i kvarteret och hon ser en man hon känner väl igen. Men vem är han osv. Det som följer är smart och, som sagt, mycket modernt.

Reindeer Games (2/10).
(John Frankenheimer, USA, 2000. IMDb.)
Ja, sicken skit. Fin tjej that's all, men det brukar bli en action när jag och Olers ska hyra film, hans favoritfilmer är ju svenska thrillers, huja.. Fodralet säger allt, up close på huvudrollsinnehavarna och en explosion i bakgrunden.. Jag säger då det.

Repet (8/10).
(Rope, Alfred Hitchcock, USA, 1948. IMDb.)
Underbar film. Filmen är känd för att vara ett försök att få filmen att se ut som om den var filmad i ett klipp. Med denna vetskapen i huvudet höll jag givetvis ögonen öppna för att få se när dessa klipp är. Detta var dock inte så svårt som det kan låta.. Det var ju trots allt 1948 och tekniken inte den bästa.. Hur som helst fick jag det till två klipp, båda då bilden visar en av mördarnas kavajer på nära håll.. Jaja, det var ju inte det viktiga... Filmen blir ärligt talat lite tråkig när hela utspelar sig på en plats.. Men manus, regi och skådespel flyter på underbart bra och fångar ens intresse.

Repo Man (3/10).
(Alex Cox, USA, 1984. IMDb.)
En gött röten film, som kanske är nån sorts kultrulle, ty den har ett snitt på nåt på sex på IMDb. Emilio Estevez börjar på ett företag som beslagtar folks bilar när de inte kan betala sina skulder och de får nys om en sketen bil som märkligt nog är värd 20,000 dollar. Det har med utomjordingar och grejer att göra. En film som man låter rulla på stora skärmen medan man slösurfar på den andra...

Repulsion (9/10).
(Roman Polanski, England, 1965. IMDb.)
En av de mest nervigaste filmer jag skådat. Skitbra, verkligen. Som en riktigt bra Hitchcock, där närmaste film är Psycho, som denna inte riktigt kommer upp till, men det är det få som gör.. Finns väl inget att klaga på direkt.. Varför har jag inte sett Rosemary's Baby är frågan som hoppar upp i huvet på mig.

Requiem for a Dream (9/10).
(Darren Aronofsky, USA, 2000. IMDb.)
En genial film som jag äntligen fick sett. Har haft den på VCD (oh, just shoot me!) i evigheter, men min gamle datorburk klarade inte av att visa den utan att det hackade och var fjärde bildruta var det som visades ungefär. Filmen är bitvis vacker, men mestadels mycket obehaglig och Ellen Burstyn, mest känd som morsan i Exorcisten gör en fantastisk rolltolkning av en kvinna som blir knarkmissbrukare på bantningspiller som egentligen är speed.. Filmen man är jävligt bra, och filmarbetet absolut lysande. En lite bättre story hade gett den full poäng.

Restless (4/10).
(Gus van Sant, USA, 2011. IMDb. KG.)
Gus van Sant är upp och ner, denna är mest ner, halvdant skådespel och sådär story. Har du inte sett Harold & Maude tycker jag att det är en markant bättre film om folk som träffas när de går på okändas begravingar. Dock kan jag inte förneka att det kom några tårar till Nico mot slutet...

Revanche (8/10).
(Götz Spielmann, Österrike, 2008. IMDb. KG.)
Fantastiskt vackert foto i en mycket annorlunda hämndhistoria. Den var nominerad till en Oscar för bästa utländska film, men vann märkligt nog inte. Om du laddar ner den, var inte förvånad om texten inte funkar först, de har inte översatt ryskan med vilje.

Riddarfalken från Malta (9/10).
(The Maltese Falcon, John Huston, USA, 1941. IMDb.)
Suverän film noir. Allt klickar, men har inte det där lilla extra som behövs för tian. Peter Lorre även i denna filmen!

Ridicule (7/10).
(Patrice Leconte, Frankrike, 1996. IMDb.)
öppnar med en helt bisarr scen. En man som kommer in i ett rum och pratar lite med en gubbe som inte kan snacka, sedan pissar han på honom. Jag tänkte, vad fan är det här för nåt? Därefter var filmen inte på något sätt obscen, utan en rakt berättad historia om en man som vill få igenom sina planer att torrlägga en träsk i slutet av 1700-talets Frankrike..

Rififi (10/10).
(Du rififi chez les hommes, Jules Dassin, Frankrike, 1955. IMDb.)
Suverän film noir. Tillsammans med Kubricks The Killing bästa heist-filmen. Mitt i filmen, är ett 33 minuter långt parti utan dialog, det är då kuppen genomförs, men man tänker inte på att det inte är någon som säger nåt, eller att det inte är någon musik, det är så sjukt spännande! Om ni köper den på DVD, som jag gjorde se extramaterialet där Dassin drar anekdoter om McCarthyismen.

Righteous Kill (2/10).
(Jon Avnet, USA, 2008. IMDb.)
En helt värdelös polisrulle. Undvik.

Riket (8/10).
(Riget, Lars von Trier, Danmark / Sverige / Frankrike / Tyskland, 1994. IMDb.)
Ernst-Hugo är för jävla skön. Men när ska vi ta itu med Riket II, Mange?

Ring så mördar vi (3/10).
(Crimewave, Sam Raimi, USA, 1985. IMDb.)
Jag såg denna rulle då det är bröderna Coen som skrivit manuset, vilket man här och där märker, men det är ändock en rutten film. Om du inte är Coenfanatiker bör du hålla dig undan. Se om Big Lebowski istället och gör nåt man inte gör när man ser den här filmen; skrattar.

Rio Bravo (7/10).
(Howard Hawks, USA, 1959. IMDb.)
Jag är inte killen som gillar western-filmer, men detta är en av de bättre jag sett. John Wayne ska vara cool, va? Jag har i alla fall fått den uppfattningen, inget jag tyckte när jag såg filmen, han kändes ganska vardaglig på något vis, men det verkade mer äkta än att han var en riktig tuffing ;) Hur som helst har filmen en klassisk western-story, ett gäng som ska frita en fånge, men det görs på ett rätt bra sätt, men den är lite lång och enligt mig inte så jätteunderhållande heller..

Road to Perdition (7/10).
(Sam Mendes, USA, 2002. IMDb.)
Clean Hollywood-film. Se den för fotot och scenografin. Storyn är ok, men inget lysande. Men sicket ögongodis. ;)

Road Trip (7/10).
(Todd Phillips, USA, 2000. IMDb.)
Skoj som fan. Som en kommenterade på imdb; "This is what American Pie tried to do". Då fattar ni vad det är för sorts film. Denna är dock roligare och har en bättre story än American Pie. En film att se med polarna, helt klart.

Rob & Valentyna in Scotland (8/10).
(Eric Lynne, USA / England, 2010. IMDb. KG.)
Underbar början på Wholphin #12. Två kusiner åker till vackra Skottland. Älskvärt.

Robbery (3/10).
(Scorched, Gavin Grazer, USA, 2002. IMDb.)
En film om tre anställda på en bank som alla tre individuell rånar den. Hur? Ja, det är ganska enkelt, de behöver inte ens maskera sig, eftersom kamerorna bara går igång om larmet går!! Helt sjukt, t.o.m. på macken där jag jobbar går ju videokamerorna hela tiden.. Idioter. Sedan är det småskoj ibland, oftast då John Cleese är med. Humorn ligger på nivån när han säger subba till en flickscout, det funkar ganska bra. En film om tre anställda på en bank som alla tre individuell rånar den. Hur? Ja, det är ganska enkelt, de behöver inte ens maskera sig, eftersom kamerorna bara går igång om larmet går!! Helt sjukt, t.o.m. på macken där jag jobbar går ju videokamerorna hela tiden.. Idioter. Sedan är det småskoj ibland, oftast då John Cleese är med. Humorn ligger på nivån när han säger subba till en flickscout, det funkar ganska bra. Och sedan är den vackraste skådespelarskan med också, Rachael Leigh Cook. Smoked!Och sedan är den vackraste skådespelarskan med också, Rachael Leigh Cook. Smoked!

RoboCop (7/10).
(Paul Verhoeven, USA, 1987. IMDb.)
I framtiden privatiseras till och med polisen. De sätter in RoboCop. Juste satir, men det går ju att se den som en actionrulle också, om man så vill. En jävligt bra sådan. ^_^

RoboGeisha (2/10).
(Noboru Iguchi, Japan, 2009. IMDb. KG.)
Kolla trailern så ser du allt roligt, de andra 95 minutrarna klarar man sig utan.

Rock 'n' Roll High School (5/10).
(Allan Arkush, USA, 1979. IMDb. KG.)
Kul rulle där några tjejer spelar Ramones i högtalarsystemet och tar upp kampen mot den nya rabiata rektorn.

RocknRolla (4/10).
(Guy Ritchie, England, 2008. IMDb.)
Ritchie insåg vad han gör bäst och återgår till det, men glöden känns inte riktigt som den finns kvar. Eller så kanske man växt upp? Får se om Lock Stock eller Snatch och återkomma med uppdatering om hur det ligger till.

Rocky (7/10).
(John G. Avildsen, USA, 1976. IMDb.)
En bra film. En bra boxningsfilm. Inget mästerverk. Stallone är bättre än normalt. Dock inte speciellt bra. Hans flickvän är blyg som satan i början. Stallone charmar henne och hon blir en jävla fin flicka. Hehe, härifrån de snott hela idèn till She's all that? Bäst i filmen är hans klassiska träningar i trapporna.

Roger & Jag (8/10).
(Roger & Me, Michael Moore, USA, 1989. IMDb.)
Suverän dokumentär om staden Flint, där 30 000 arbetare får sparken från General Motors och staden går under totalt. Och givetvis är det gjort med en stor portion humor. Missa inte Michael Moores USA på fredagar 22.30 på SVT. ;)

Roger Dodger (6/10).
(Dylan Kidd, USA, 2002. IMDb.)
Hm, från elva i Sverige, handlar om en kille som söker upp sin farbror för att lära sig om brudar. Men danskarna tar priset, från sju. Filmen är bra, men jobbigt dåligt filmad.

Rolling Thunder (4/10).
(John Flynn, USA, 1977. IMDb. KG.)
Bra, om det inte vore för en gigantisk lucka i manuset. Storyn är att en pow-fånge kommer hem och får massa pengar av en lokal handlare. Några män rånar honom på dessa silverdollar samt skjuter hans fru och son, men INTE HONOM. Sedan ska han hämnas. Varför skjuter de inte honom direkt? Mycket märkligt. Jag hade förväntat mig lite mer av manusförfattaren till Taxi Driver.

Rom - öppen stad (6/10).
(Roma, città aperta, Roberto Rossellini , Italien, 1945. IMDb.)
Jag gillade den, men somnade. God damn for those chairs, dude!

Roma (6/10).
(Federico Fellini, Italien / Frankrike, 1972. IMDb.)
Ok Fellini, men inget fantastiskt.

Romance (4/10).
(Catherine Breillat, Frankrike, 1999. IMDb. KG.)
Nej du, det har var väl inte skitkul. En tjej som inte riktigt gillar att ligga med sin kille utan hellre får Rocco-kuk och blir fastbunden av sin chef medan hon filosoferar om vad hon känner inför allt och alla - av sina sexpartners.

Romeo + Juliet (5/10).
(Baz Luhrmann, USA, 1996. IMDb.)
Idèn med att ha kvar Shakespears ursprungliga dialog i en omskrivning till dagens maffiakrig i Verona (det finns, jag lovar!) är kanske god, men ger en skev vinkling på filmen. Det är det första jag stör mig på, sedan är det alla dessa "tuffa" grejer där folk vänder sig och det låter och det är så häftigt så. Sånt är ok, om det är snyggt. Vilket det inte är här. Helgon i neon däremot.. Där är det sjukt snyggt. Allt är väl fult när jag har sett den filmen och har den som referensram.. Jaja. Och DiCaprio, hans storhet kan jag inte se. För mig är han en liten pojke i en tjugoårings kropp. Eller kanske en tjugoåring i ett barns kropp? Jaja, hur som helst känns han fejkad. Claire Danes tyckte jag mycket om i början av filmen, men blev sämre ju längre filmen gick. Dock var det mesta ganska bra precis i slutet, i gravkapellet. Att de sedan skulle ha tillbakablickar på hur jävla bra de hade det ett litet tag var än mer störande. Helt enkelt en störande film som jag inte tänker se igen.

Rosa Pantern (8/10).
(The Pink Panther, Blake Edwards, USA / England, 1964. IMDb.)
Ett bra sätt att avsluta gårdagen med ännu fler nyhetssändningar var att skratta åt Peter Sellers i den stundtals skitroliga Rosa Pantern. Min favoritscen är när han häller ut mjölk, garvade som satan.. Eller när Clouseau och Tucker går ut genom dörrn samtidigt. Det har gjorts många efterapningar av denna humorn, men här håller den så hög klass, delvis för att den inte är rolig hela tiden vilket gör att man uppskattar humorn mer. Fint skådespel förutom Claudia Cardinale som spelar prrinsessan Dala, som har ett så stelt skådespel att det pajar en hel del. Jaja, trots hennes insats är den skitskoj. Se om du inte har gjort det redan..

Rosemary's Baby (10/10).
(Roman Polanski, USA, 1968. IMDb.)
En av Polanskis absoluta bästa. Hitchcock-klass, helt klart. "Suspense" är helt klart bästa formen av skräck. Om ni inte sett denna klassiker, gå till Uddevalla stadsbibliotek och hyr. Helt klart suverän. Perfekt skådespel och miljöer som ger en samma känsla som i en av Polanskis andra filmer, Repulsion. Dessutom är det ju Mia Farrow så grymt sexig. Hehe. I alla fall innan hon klipper sig i filmen, sextiotals brudar har nästan samma klass som dagens popflickor. Jaja, vad har nu det med filmen att göra? Bah. Jag skriver vad fan jag vill. Haha. Jag är apkass på att hålla mig till ämnet. Ok, ska försöka. Filmen är en av de få bra filmer om prylar som har med djävulen att göra, något Polanski även skulle göra en helt ok film om i The Ninth Gate. Men man ser ju bara nåt som liknar Jack Nicholson i Wolf två gånger och då i endast i "bråkdelen av en tiotusendels sekund"... Super.

Rosetta (6/10).
(Luc & Jean-Pierre Dardenne, Frankrike / Belgien, 1999. IMDb. KG.)
Total jävla misär.

Roskilde (8/10).
(Ulrik Wivel, Danmark, 2008. IMDb. KG.)
Med gåshus och ett varmt leende på läpparna lovar jag mig själv att inte missa nästa års upplaga, oavsett om mina vänner tar husvagnen eller inte, oavsett om danska kronan är starkare eller inte, oavsett om biljettpriset går upp eller inte. Helt enkelt en suverän film om en suverän festival. Den ger alla sidor av festivalen på ett fantastiskt vis. Ladda!

Rubin and Ed (3/10).
(Trent Harris, England, 1991. IMDb. KG.)
Det lät som en rolig film: "Reclusive Rubin Farr teams up with vocal but unsuccessful multi-level salesman Ed Tuttle on a quest to bury Rubin's dead cat in the "perfect spot." Their trip takes them across Utah's desert where they have run-ins with Ed'd ex-wife Rula and an elusive Andy Warhol critic." Men den var into särskilt kul. Kanske om en gick på nåt…

Runo (5/10).
(Anna Larsson, Sverige, 2009.)
En fin liten film om en man som har en Elvis-butik. Och en begravningsbyrå. I samma byggnad. Ett fint porträtt av en man med sunda ideal och hoppas hamna med Elvis i himmelen.

Rushmore (9/10).
(Wes Anderson, USA, 1998. IMDb.)
Suverän tonårsfilm, slår precis Ghost World från tronen. Lysande karaktärer, inte lika krystade som de i The Royal Tenenbaums kan vara om man känner sig kritisk. Samma humor, men inte lika snyggt.

Rymdimperiet slår tillbaka (8/10).
(Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, Irvin Kershner, USA, 1980. IMDb.)
Rymdäventyr som alla utom Olers tycker är roligt. Roligast tycker jag C3PO:s one-liner till R2D2: "Oh, switch off!". Filmen är som den första, trevlig underhållning av hög klass och det som är bäst med denna är att bästa Star Wars-karaktären, Yoda, dyker upp. Geniet som har problem med meningsbyggnad och helt klart är min favorit. Har faktiskt inte sett trean (eller sexan om du så vill), så det ska bli roligt att se i helgen och sluta skämmas för det faktumet. ;)

Röda och Vita (4/10).
(Csillagosok, katonák, Miklós Jancsó, Ungern / Ryssland, 1967. IMDb. KG.)
Jag blev aldrig särskilt intresserad. Sorry.