Alla (även de som börjar med å, ä och ö.)

40 blocks from Tiffany's (7/10).
(Gary Weis, USA, 1979. IMDb. KG.)
En dokumentär om olika gäng i södra Bronx i slutet av 70-talet. Närgånget och intressant.

40 days & 40 nights (4/10).
(Michael Lehmann, USA, 2002. IMDb.)
Den duger. Inte fullt så löjlig som jag trodde den skulle vara. En jävla go tjej han blir kär i när han ska hålla sig borta från all sorts sexuell stimulans i fyrtio dagar. En annan grej som jag tyckte var rolig, var att den blandar in internet mer än vad film brukar göra. En galen snubbe snor en tjejs smycken och säljer på eBay, tjejen jobbar på CyberPatrol, eller nåt liknande. Snubben är AD. Hans polare lägger ut en vadslagningssida angående hans sexuella uppehåll på internet. Det är helt ok att fördriva tid med.

40 Year Old Virgin (7/10).
(Judd Apatow, USA, 2005. IMDb.)
Skön rulle. Jag gillar verkligen det här teamet, såg På Smällen för några månader sedan och gillar den rappa dialogen, härliga referenser and so forth. Här är ju dessutom Steve Carell med. Jag har laddat ner deras gamla TV-serie Freaks and Geeks och det är nog det allra bästa de gjort. Kolla upp den vettja. Denna film är också bra. Dock för lång, men det lyckades de dölja rätt bra. över två timmar långa komedier brukar vara outlidliga, det var inte denna.

48 people (who should be dead in Hollywood) (3/10).
(Jacques Peretti, England, 2003.)
En mycket märklig film, som skulle vara en engelsk dokumentär om Vincent Gallo, men denne drog sig ur, men de gjorde klart filmen. Hur och varför fattar jag dock inte riktigt, men jag tyckte det var värt att kolla upp i vart fall. Det var ju lite smålustigt, men jag fattar ingenting. Jag orkade inte läsa den här långa artikeln med filmens regissör Jacques Peretti, men det kanske du gör. Filmen finns på Karagarga.

4960 (7/10).
(Wing-Yee Wu, Sverige/USA, 2007. IMDb.)
"Varje dag hoppas den ensamme mannen få brev från sin syster som är kvar i krigets Jugoslavien. Hon skriver, men texterna kommer kanske aldrig att nå honom. Kanske bara om hon vågar sig ut bland krypskyttarna på gatan. (LG)" Starkt om en konflikt som vi nästan glömt bort. Bra att bli påmind. Och gärna på detta sätt.